Författare Ämne: Shades Crib(s)  (läst 671 gånger)

Utloggad Shade

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 988

• Activity
    0%
    • Visa profil
    • Shades Online Gaming
Shades Crib(s)
« skrivet: januari 26, 2018, 14:36:38 »
Tänkte ta o berätta lite om hur mina nätverk o saker är uppbyggda hemma på de olika ställena jag använder har saker hos (exlucive grevens ställe). Ställena jag tänkte prata om blir då hemma i Halla på Gotland och i Flemmingsberg Stockholm.

<mer info kommer>
I code
I curse
I drink

Not necessarily in that order but thats what i do

Bitcoin Wallet: 12bnYDq2mtU9xFzah5WqepvdMBee7zsYc8
Litecoin Wallet: LXdwCtZgwGvv28h66hVBosvWh1JwWdhtdC

//Shade

Utloggad Shade

• Administrator
  • Hero Member

• Activity
    0%
    • Visa profil
    • Shades Online Gaming
SV: Shades Crib(s)
« Svar #1 skrivet: januari 28, 2018, 15:01:26 »
Kan väl börja med att beskriva hur det är uppbygt i lägenheten i stockholm.

In har vi bara ett nätverksuttag som är kopplat till en mediaomvandlare någon annanstans med fiber (önskar de hade dragit upp fiber till lägenheten i stället). Från det så har jag idag 100/100 men skall uppgraderas snart till 250/250 då bredbandsbolaget skall plocka bort 100/100.

Inkommande går till en Ubiquiti Edgerouter POE (5 portar). Vet väl inte hur mycket jag skall skriva om den men skriver lite grund grejer. Den går att konfigurera lite precis som man vill, man kan ha dual wan med failover, en hel drös vlan, alla 5 portar stödjer poe+ o lite annat, 3st switchade uttag (högre prestanda på dem) och är hårdvaruaccelererad för paketen. Mer info går att få på Ubiquitis hemsida. För tillfället har jag en inkommande på port 1 och de 3 switchade uttagen är kopplade till 1st switch (poe driven), 1st accepunkt (Unifi AC) och en paj som jag har som labbpaj och kontroller till unifi'n. På switchen (i routern) har jag för tillfället 4st vlan (inkluderat vanliga nätverket då).

vlan 0: Vanliga nätverket
vlan 5: Extra nätverk
vlan 6: Extra nätverk
vlan 10: Gäst nätverk

Till APn så går vlan 0 och 10 vidare då jag aktiverat ett gästläge på unifin som är begrensat på 1/1MBps så gäster får nätverk utan tillgång till mina prylar och kan inte påverka hastigheten så mycket. I APn har jag dessutom aktiverat Airtime Fairness vilket gör att i stället för att köra på ett visst antal paket per klient så kör man en viss mängd tid vilket ökar hastigheten på klienternas nätverksuppkoppling. Mer information finns på nätet om mer hur det fungerar exakt. Har även bandsteering aktiverat så APn/controllern avgör vilket nät den passar bäst på, om det är 2,4Ghz nätet eller 5Ghz nätet. Plus att det blir lite som en lastbalanserare då.

I switchen som är en Netgear GS108Tv2 (8 portar) så är min freenas, En asustor nas, en steamlink, tvn och min retropie inkopplade. Sedan är samtliga vlan vidarekopplade till switchen, couse man vet aldrig när man behöver det. Freenasen är uppkopplad via 3 st kablar, 2 st nätverk (gigabit) och en ipmi. Just nu går Ipmin och den ena av nätverksuppkopplingarna till vlan 0 medans den andra nätverksuppkopplingen går till vlan 5. På så sätt kan man köra multichannel över nätverk med linux och teoretiskt få en 2gb koppling till den förutsatt att mottagar datorn också sitter på de två nätverken.

Resterande av nätverket sitter på vlan 0. De som har fast ip för tillfället är switchen, Asustor nasen, freenasen skall få efter allt är konfat o klart, båda pajerna och en större switch om jag får för mig att koppla in den eller behöver fler nätverksportar. Den större switchen är en TP-link JetStream T1600G-28TS. I framtiden när man skaffat typ ett labbrack kan jag sätta upp en fiberswitch jag införskaffat också och mer än en dator att koppla in i den. Har en Quanta LB6M 10GB 28 Port SFP switch att leka med. Låter som fan då det inte finns tillräckligt stora ventilationshål i den. Skall kolla om jag kan modifiera fläktarna lite eller konfa om den för att få fläktarna att gå på en lägre hastighet

Tror det är allt så länge här, Har ni några frågor är det bara o ställa :D Bilder kommer senare
I code
I curse
I drink

//Shade

Utloggad EG

• Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 1028

• Activity
    0%
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: januari 28, 2018, 15:13:06 »
Se där ja, inte så illa! :D Snacka om overkill nätverk till en vanlig lägenhet, men why not när man kan :D Det är alltid kul att pilla med saker  ;D
Web0: http://stuxnode.com/
Web1: http://teradome.se
#0 Don't be on fire.
#1 Don't drink and root.

Utloggad Shade

• Administrator
  • Hero Member

• Activity
    0%
    • Visa profil
    • Shades Online Gaming
« Svar #3 skrivet: januari 28, 2018, 15:19:58 »
Phft inte skulle det här va overkill xD

Vafan jag funderar till o med på om man skall skaffa ett vlan till config saker xD Där man har alla webuin till switchar osv så att det bara är där man kan editera dem xD dock skulle jag inte orka hålla på o byta vlan osv för att konfa om saker så.

Plus är skitsugen att skaffa typ en Toten 9u rack  bara för att ha nätverks saker i xD
« Senast ändrad: januari 28, 2018, 15:22:52 av Shade »
I code
I curse
I drink

//Shade

Utloggad Shade

• Administrator
  • Hero Member

• Activity
    0%
    • Visa profil
    • Shades Online Gaming
« Svar #4 skrivet: februari 19, 2018, 17:51:27 »
Så lite uppdatering från Flemingsberg!

Har nyligen införskaffat mig ett rackskåp 9u från TOTEN. De brukar vara ganska bra kvalitet på dessutom så går inte att klaga på. Så nu har jag slängt in det mesta utom en switch i rackskåpet och slängt igång min 19" switch från tplink också!

Så det som finns i rackskåpet just nu är:
1st Router, Edgerouter POE
1st Tp-Link T1600G28TS
1st Asustor AS-202T-61DC
1st Unifi AC ovanför racket
och min fiber switch som dock inte är igång utan hänger lutande (i skam).

Saker som skall införskaffas till skåpet är:
19" Keystone patchpanel av ECS
19" 2u Hylla
10st Keystone rj45 passthrough kontakter
2st kabelledare

Och det som står kvar i min tvbänk är:
1st Netgear GS108Tv2 som är driven via poe ifrån routern.

Är ni intresserade utav nätverket mer i detalj igen via vlan mm så är det bara o säga till så går jag in mer på det igen!
« Senast ändrad: februari 19, 2018, 17:55:20 av Shade »
I code
I curse
I drink

//Shade

Utloggad EG

• Administrator
  • Hero Member

• Activity
    0%
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: februari 20, 2018, 12:32:58 »
Ja men det där blev väl bra! :D Allt blir lite roligare med rackskåp!  ;D
#0 Don't be on fire.
#1 Don't drink and root.

Utloggad Robepower

• The One And Only Robepower
  • Administrator
  • Hero Member
  • Antal inlägg: 642
  • Hell Yeah

• Activity
    0%
    • Visa profil
    • Robepower's Wikipage
« Svar #6 skrivet: februari 21, 2018, 21:00:00 »
True That :)
//Robepower

Utloggad Shade

• Administrator
  • Hero Member

• Activity
    0%
    • Visa profil
    • Shades Online Gaming
« Svar #7 skrivet: september 07, 2018, 00:38:25 »
Lite update på rackskåpet.

Fått in en patchpanel där det sitter 10 st skärmade RJ45 cat6 Hona-Hona keystone jack. Skall så fort jag får pengar igen sätta i yttligare 14 st.
Jacken är kopplade dels till allt som sitter i rackskåpet (Blev snyggare så, samt lättare att följa så länge man dokumenterar vilket jag som går vart), samt att det går ut till switchen som sitter i tv bänken, nasen och inkommande.

Sedan har jag införskaffat 2 st trådledare för att hålla lite ordning. Funderar dock på att sätta i en tredje under sista switchen.

Sedan har det blivit lite uppdaterat på switchar i skåpet också. Har för tillfället 4st där inne, varav 3st är igång men bara två används klokt. Den översta netgearen använder jag bara för jag kan och för att använda lite mer fiber i skåpet xD Netgearen är av modellen GS110PS som jag skrivit om förut på forumet.
Sedan har jag en 10Gb switch som ej är aktiv då den låter som ett tröskverk... Har dock 4st 10Gb sfp till den ifall jag skulle få användning för den men funderar på att sälja den till greven eller någon av er ifall ni är intresserade. Switchen är en Quanta LB6M och har 24st sfp+ portar samt 4 st 1gb koppar portar. Så är någon intresserad så säljer jag den! Den är för övrigt den som netgearen och NASen står på.

Under den så har vi min TP-link switch som det mesta är inkopplat på som inte drivs av poe. Denna är även kopplad med fiber till nästa switch.

Nästa switch (den längst ner) är en AT-GS950/10PS från allied telesis. Det här är en 10 portars switch med 8st poe+ portar samt 2 st sfp portar. För tillfället används den som en hub där alla andra switchar samt ap är inkopplade till. Fick denna då firman som jag jobbar åt tänkte slänga den då den beter sig konstigt ibland. Verkar dock inte vara några större problem nu men när jag tog den så var port 1 konstig som tusan då den gick upp och ner samt bara gav 10mb/s. Via poe driver den för närvarande min unifi AP samt switchen som står vid tv bordet.

Planer att införskaffa till racket är en rackmonterad router. Där har jag tittat på två olika routrar från Mikrotik, rb3011 och rb1100ahx4 eller ifall man skall uppgradera till senaste edgeroutern (ER4) från ubiquity. Sedan har jag funderat på att införskaffa en MIKROTIK CSS326-24G-2S+RM Cloud Smart Switch som har 24st 1gb portar samt 2 st 10gb portar för att byta ut tplink switchen.

Efter det så tänkte jag dessutom införskaffa en rack ups bara för att man kan ifall man hittar en för rimligt pris. Har även jobbat på en värmekontrollerad pwm fläktkontroller via en arduino och det enda jag saknar just nu är 2st 120mm pwm fläktar att koppla skruva fast i racket.

Har ni några andra frågor eller funderingar så fråga på!
I code
I curse
I drink

//Shade

Utloggad EG

• Administrator
  • Hero Member

• Activity
    0%
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: september 07, 2018, 08:34:19 »
Se där ja, det börjar ju se trevligt ut :D Nice med en Allied Telesis switch med. Bra fynd om den beter sig! :D
Är det min gamla externa fläktkontroller som gömmer sig där bakom btw? :P
#0 Don't be on fire.
#1 Don't drink and root.

Utloggad Shade

• Administrator
  • Hero Member

• Activity
    0%
    • Visa profil
    • Shades Online Gaming
« Svar #9 skrivet: september 07, 2018, 08:37:46 »
Nope. Fläktkontrollern är den jag byggde ihop efter lite frågor till dig :P Är för tillfället inte i skåpet utan ligger och skäms på tv bänken breve
I code
I curse
I drink

//Shade

Utloggad EG

• Administrator
  • Hero Member

• Activity
    0%
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: september 07, 2018, 09:43:32 »
Ja det kan jag tänka mig, men jag tänkte på displayen som står nere till höger i sista bilden :D
#0 Don't be on fire.
#1 Don't drink and root.

Utloggad Shade

• Administrator
  • Hero Member

• Activity
    0%
    • Visa profil
    • Shades Online Gaming